روغن کمپرسور برودتی | کاربرد و مشخصات روغن

روغن کمپرسور برودتی

کاربرد روغن کمپرسور

کاربرد اصلی روغن، کاهش میزان اصطکاک و به حداقل رساندن میزان سایش می باشد. این امر با به وجود آوردن یک فیلم نازک از روغن بین قطعات جامد متحرک انجام میسر می گردد، که منجر به کاهش ضریب اصطکاک بین قطعات می شود.

علاوه بر این روغن وظایفی از جمله کاهش حرارت و خنک سازی، ایجاد یک فضای سیل شده جهت جلوگیری از ورود آلودگی و حفظ فشار، جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی و هدایت براده های ایجاد شده بر اساس سایش به سمت کارتر را نیز در کمپرسور برودتی بر عهده دارد.

نیاز کمپرسور های برودتی به روغن فراتر از یک روانکاری ساده برای قطعات متحرک، یاتاقان ها و … می باشد. روغن برودتی به عنوان یک حائل بین گاز در قسمت های مکش و دهش عمل می کند. همچنین روغن به عنوان یک خنک کننده گرما را از یاتاقان ها و قطعات متحرک دیگر به کارتر منتقل می کند. روغن کمپرسور در کاهش صدای تولید شده توسط قطعات متحرک داخل کمپرسور نیز ایفای نقش می کند. به طور کلی می توان گفت هر چه ویسکوزیته یا گرانروی یک روغن بیشتر باشد توانایی سیل کردن و کاهش صدای بیشتری نیز خواهد داشت.

مشخصات روغن های برودتی

ویسکوزیته یا گرانروی روغن

گرانروی مقاومتی است که یک سیال نسبت به روان شدن دارد. ویسکوزیته روغن کمپرسورهای برودتی بر اساس استاندارد ISO رده بندی می شود. به عنوان مثال وقتی می گوییم ویسکوزیته یک روغن ISO VG 32 هست یعنی این روغن در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد دارای ویسکوزیته cSt 32 می باشد. در انتخاب مناسب روغن با ویسکوزیته مناسب باید محیطی که روغن در معرض آن قرار می گیرد را مورد توجه قرار داد. ویسکوزیته روغن با کاهش دما و یا حل شدن مقدار قابل ملاحظه ای از مبرد در روغن افزایش یافته و این امر به شکل مستقیم روی کمپرسور برودتی و عملکرد سیستم تأثیر می گذارد.

 

  

جدول ویسکوزیته روغن کمپرسور

 

Point یا نقطه ریزش روغن

هر روغنی که قرار است برای کمپرسور برودتی استفاده شود باید در کمترین دمایی که باید در آن کار کند، خاصیت روان شدن خود را حفظ کند. این نیاز معمولاً با مشخص کردن یک نقطه ریزش ( Pour Point ) پایین برای روغن برودتی مرتفع می گردد. نقطه ریزش یا Pour Point نباید با نقطه انجماد اشتباه گرفته شود. نقطه ریزش با در معرض قرار دادن روغن در دمای پایین و زمان کوتاه تعیین می گردد. روغن های برودتی هم با قرار گرفتن در دماهای پایین برای مدت طولانی تر جامد می شوند، حتی اگر این دما بالاتر از نقطه ریزش باشد.

Flash Point یا نقطه اشتعال روغن

معمولاً مشخصاتی از قبیل نقطه اشتعال یا آتش یک روغن در کاربردهای برودتی خیلی مطرح نمی باشد. اگرچه برخی از مبردها مانند آمونیاک ضریب گرمای ویژه بالایی دارند و در نتیجه دمای آدیاباتیکی بالایی را در فشرده شدن خواهند داشت. در سیستم هایی با مبرد های آمونیاک یا متیل کلراید که در محیط هایی با دمای بالا هم کار میکنند، روغن های با نقطه اشتعال (Flash Point) پایین کربنیزه می شوند.

  

حلالیت مبرد در روغن

تمامی گازها تا حدی در روغن قابل حل هستند و بسیاری از گازهای مبرد با روغن حلالیت بالایی دارند. به عنوان مثال مبردهای کلرینه (R-11 و R-12) با بیشتر روغن ها در تمامی دماها حل می شوند. در حالی که مبرد های غیر کلرینه (R-134 و R-22 و …) محدود به استفاده از روغن های پلی ال استر یا پلی آلکین گلیکول هستند. مقدار حل شدن مبرد در روغن برودتی به فشار گاز و دمای روغن بستگی دارد.

دو مبردی که بسیار حلالیت کمی در روغن های معدنی دارند آمونیاک و دی اکسید کربن هستند.

سخن پایانی

شرکت برودت کار اطلس تأمین کننده انواع روغن های کمپرسور برودتی اعم از پیستونی و اسکرو و مناسب جهت کمپرسورهای فریونی و آمونیاکی می باشد. لطفاً جهت دریافت اطلاعات تکمیلی و قیمت با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

روغن کمپرسور برودتی