سردخانه زیر صفر چیست؟

سردخانه‌ زیر صفر (freezing cold room) به فضایی عایق ‌شده گفته می شود که برای نگهداری محصولات در دماهای بین ۱۰- تا ۳۵- درجه سانتیگراد (معادل ۱۴ تا ۳۱- درجه فارنهایت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. سردخانه صنعتی زیرصفر نسبت به سردخانه‌های بالای صفر، کاربردهای محدودتری دارد و عموماً برای نگهداری طولانی‌مدت محصولات پروتئینی استفاده می‌شود.

انجماد و نگهداری مواد غذایی در سردخانه زیر صفر یکی از مهمترین کاربردهای صنعت برودت است. سرمایش و انجماد مواد غذایی به شدت فعالیت میکروارگانیسم‌ها و آنزیم‌های موجود در محصولات را کاهش داده و منجر به تأخیر در فساد محصولات می گردد. همچنین، با انجماد آب موجود در بافت  سلولی، میزان آب مایع در محصول را کاهش داده و رشد میکروبی را مهار می‌کند. محصولاتی که در سردخانه‌های زیر صفر نگهداری می‌شوند، شامل انواع گوشت مانند گوشت گاو، گوسفند، خوک و ماهی، میگو و…، بستنی و کره و خامه قنادی، نخودفرنگی و ذرت، برخی داروها و واکسن ها هستند.

کاربرد و اهمیت سردخانه زیر صفر

سردخانه زیر صفر که معمولاً در دمای  18- درجه سانتیگراد و پایین تر کار می کند، کاربردهای مهمی در صنایع مختلف دارد. سردخانه های زیر صفر اهمیت بسیار زیادی در نگهداری و افزایش عمر مفید کالاهای فاسد شدنی مانند گوشت را دارند.

یکی از کاربردهای اساسی سردخانه زیر صفر ” نگهداری غذاهای منجمد” می باشد. غذاهای منجمد شامل طیف گسترده ای از اقلام مانند میوه های یخ زده، سبزیجات، گوشت، غذاهای دریایی و غذاهای آماده است. این روش نگهداری با حفظ دمای زیر صفر رشد میکروبی و فعالیت های آنزیمی را متوقف می کند و از فساد مواد غذایی جلوگیری می کند و ایمنی غذا را برای مدت طولانی تضمین می نماید.

علاوه بر این، سردخانه صنعتی زیر صفری در صنعت داروسازی نقش مهمی ایفا می کند. برخی از داروها، واکسن ها و مواد بیولوژیکی برای پایداری خود به دمای بسیار پایین نیاز دارند. این شرایط دمایی باعث حفظ قدرت و کارایی داروهای حساس بوده و توزیع و استفاده از آنها را بدون به خطر انداختن کیفیت و اثرگذاری آنها امکان پذیر می کند.

همچنین، آزمایشگاه‌های تحقیق و توسعه برای نگهداری از نمونه‌های بیولوژیکی، بافت‌ها و نمونه‌های تحقیقاتی به شدت به سردخانه های زیرصفر متکی هستند. سرمای شدید از تخریب جلوگیری می‌کند و باعث زنده ماندن این نمونه‌ها در طولانی مدت می شود، که برای آزمایش‌ها، مطالعات و پیشرفت‌های پزشکی در حال انجام بسیار مهم است.

چه محصولاتی را در سردخانه زیر صفر می توان نگهداری کرد؟

محصولات بسیار متنوعی از گوشت و مرغ و بستنی و دارو گرفته تا برخی مواد شیمیایی و داروهای خاص را باید در سردخانه زیرصفر نگهداری کرد. در ادامه سعی کرده ایم مهمترین محصولاتی را که باید در سردخانه زیر صفری نگهداری شوند معرفی کنیم. همچنین می توانید برای کسب اطلاع از دما و رطوبت مناسب برای نگهداری محصولات به صفحه دمای نگهداری سردخانه مراجعه کنید.

 انواع سردخانه زیر صفر

 سردخانه زیر صفر رطب و خرما شهددار

در حالی که رطب یا خرما را می توان برای مدت کوتاهی در سردخانه بالای صفر،یخچال و یا حتی در دمای اتاق نگهداری کرد، برای نگهداری طولانی مدت، دمای حدود ۱۸- درجه سانتیگراد یا ۰ درجه فارنهایت توصیه می شود. این شرایط دمای نگهداری به حفظ کیفیت رطب کمک کرده و از خراب شدن آنها جلوگیری می کند.

سردخانه زیر صفر میوه منجمد

میوه های منجمد مانند انواع توت ها، آلبالو، زردآلو، گیلاس، هلو،انبه، آناناس و غیره بهتر است در سردخانه زیر صفری و دمای ۱۸- درجه سانتیگراد (۰/۴- درجه فارنهایت) نگهداری شوند. این دما طراوت آنها را تضمین می کند و از تخریب آنها جلوگیری می کند.جهت مطالعه بیشتر در این مورد به سردخانه میوه مراجعه فرمایید.

سردخانه زیر صفر گوشت و مرغ

 انواع گوشت مانند گوشت گاو، گوشت خوک، بره و مرغ، ماهی و میگو باید در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد (۰/۴- درجه فارنهایت) یا حتی کمتر نگهداری شوند. این محدوده دما به طور موثری کیفیت، بافت و طعم این محصولات را حفظ می کند و امکان نگهداری طولانی مدت را فراهم می آورد.

سردخانه زیر صفر غذاهای دریایی

 غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو و لابستر و مرکب ماهی بهتر است در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد (۰/۴ درجه فارنهایت) نگهداری شوند. سردخانه زیرصفر به جلوگیری از خراب شدن محصولات کمک می کند و کیفیت و تازگی آنها را تضمین می نماید.

 سردخانه زیر صفر دارو و واکسن

 برخی داروها، واکسن ها و مواد بیولوژیکی برای پایداری خود به دمای بسیار پایین نیاز دارند. به عنوان مثال، واکسن‌هایی مانند واکسن کرونا Pfizer-BioNTech COVID-19 برای حفظ اثربخشی خود به دمای نگهداری کمتر از ۷۰- درجه سانتیگراد (۹۴- درجه فارنهایت) نیاز دارند.

سردخانه زیر صفر غذای آماده

 وعده های غذایی آماده، شام های یخ زده و غذاهای از پیش آماده شده به طور کلی باید در سردخانه زیر صفری در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد (۰/۴- درجه فارنهایت) نگهداری شوند. این دما به حفظ طعم، بافت و کیفیت غذا برای مدت طولانی کمک می کند.

سردخانه زیر صفر سبزیجات منجمد

 طیف گسترده ای از سبزیجات منجمد مانند نخود، ذرت، کلم بروکلی، اسفناج و هویج برای نگهداری طولانی مدت باید در سردخانه زیر صفر در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد (۰/۴- درجه فارنهایت) نگهداری شوند. این شرایط ارزش غذایی آنها را حفظ می کند و آنها را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد.

سردخانه زیر صفر لبنیات

 محصولاتی مانند بستنی، کره، ژلاتو و دسرهای لبنی به طور ایده آل در دمای بین ۲۰- تا ۲۵- درجه سانتیگراد (۴- تا ۱۳- درجه فارنهایت) نگهداری می شوند تا بافت خامه ای خود را حفظ کرده و از تشکیل کریستال یخ جلوگیری بعمل آید.

 سردخانه زیر صفر محصولات پخته شده

برخی از محصولات پخته شده مانند خمیر شیرینی، پای و انواع خاصی از نان را می توان در سردخانه های زیر صفر نگهداری کرد. با این حال، دمای خاص هر کدام ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی دمای ۱۸- درجه سانتیگراد (۰/۴- درجه فارنهایت) برای حفظ تازگی آنها مناسب است.

تجهیزات سردخانه زیر صفر

برای ساخت سردخانه زیر صفر به دو دسته تجهیزات برودتی و تجهیزات جانبی نیاز است. تجهیزات اصلی برای ساخت سردخانه زیر صفر عمدتاً از تجهیزات برودتی شامل: کمپرسور، مبدل های حرارتی، تابلو برق و کنترل، پانل های عایق، درب سردخانه و از این قبیل می باشد.

 کمپرسور سردخانه زیر صفر

کمپرسور عضو اصلی یک سیکل سرمایش است که می تواند از انواع مختلفی شامل: هرمتیک، سمی هرمتیک و اوپن تایپ باشد. انتخاب نوع و قدرت کمپرسور معمولاً توسط کارشناس با توجه به ظرفیت سردخانه، شرایط برق در دسترس و… تعیین می گردد.

کمپرسور های برودتی معمولاً در دامنه های دمایی متفاوتی کار می کنند برای دستیابی به دماهای کمتر از ۲۵- درجه سانتیگراد در سردخانه های زیر صفر ممکن است نیاز به استفاده از کمپرسورهای دو مرحله ای یا مجهز به سیستم تزریق مایع باشد.

کندانسور و اواپراتور سردخانه زیر صفر

کندانسور و اواپراتور مبدل های حرارتی سردخانه هستند که اواپراتور گرمای محصولات و فضای سردخانه را جذب می کند و کندانسور این گرما و گرمای موتور را به محیط دفع می کند. این تجهیزات بر اساس نوع محصول سردخانه، ظرفیت سردخانه، نوع مبرد و نوع دیفراست برای هر واحد سردخانه طراحی و انتخاب می گردند. در سردخانه های صنعتی معمولاً کندانسور و اواپراتور سردخانه به صورت سفارشی برای آن پروژه طراحی و تولید می گردد اما در سردخانه های کوچک و تجاری سایز های استاندارد موجود می باشد. مبدل های حرارتی می توانند از انواع وزشی (هوا خنک)، پوسته و لوله (آب خنک) و از نوع پلیتی باشند.

تابلو برق سردخانه زیر صفر

تابلو برق سردخانه وظیفه توزیع برق به اجزای الکتریکی مانند موتور یا کمپرسور، فن ها و … دارد. تمامی مصرف کنندگان به شکل مجزا دارای کلید حرارتی یا بیمتال هستند تا در صورت تجاوز از آمپر مجاز قطع شوند. تابلو برق سردخانه بالا صفر همچنین وظیفه کنترل عملکرد تجهیزات را بر عهده دارد.

 پانل سردخانه زیر صفر و درب

برای ساخت سردخانه های زیر صفر معمولاً از ساندویچ پانل های پلی یورتان تزریقی با دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت ۱۵ سانتیمتر استفاده می شود. درب سردخانه هم از جنس پلی یورتان با همان مشخصات بوده و در دو حالت لولایی و کشویی یا ریلی قابل سفارش هستند.

 تجهیزات جانبی سردخانه زیر صفر

رطوبت زن یا رطوبت گیر سردخانه زیر صفر

برای نگهداری برخی از محصولات ک رطوبت نگهداری مهم است باید در صورت نیاز از دستگاه های رطوبت زن یا رطوبت گیر استفاده کرد. اطمینان از دستیابی به میزان رطوبت مطلوب از عوامل مهم در نگهداری محصولات در سردخانه زیر صفری محسوب می شود.

پالت تراک یا لیفتراک سردخانه زیر صفر

استفاده از ماشین آلات متناسب با حجم بار برای عملیات ذخیره سازی کارآمد ضروری هستند. این وسایل حمل و نقل کالا را در سردخانه تسهیل می کنند و به بارگیری و تخلیه پالت ها یا کانتینرها کمک می کنند. در سردخانه های کوچکتر ممکن است بارچینی به صورت دستی انجام شود، در سردخانه های متوسط می توان از پالت تراک استفاده کرد، اما در سردخانه های صنعتی استفاده از لیفتراک برای بارچینی در ارتفاع امری اجتناب ناپذیر است.

قفسه بندی یا باکس پالت سردخانه زیر صفر

طراحی یک سیستم قفسه بندی، فضای ذخیره داخل سردخانه را بهینه می کند و امکان ذخیره سازی سازمان یافته و کارآمد محصولات مختلف را فراهم می کند. برای این منظور معمولاً از باکس پالت استفاده می شود البته انواع پیشرفته تر قفسه بندی نیز وجود دارد که ممکن است قیمت بیشتری نیز داشته باشد.

سیستم های نظارتی و مانیتورینگ سردخانه زیر صفر

نظارت بر دما و هشدارها توسط سنسورها و سیستم‌های مانیتورینگ به طور مداوم ردیابی می‌شود و در صورت انحراف دما از محدوده تعیین‌شده، به اشخاص مسئول هشدار می دهد تا از اقدام سریع برای حفظ سلامت محصول اطمینان حاصل کرده و در صدد رفع مشکل برآیند.

 روشنایی سردخانه زیر صفر

روشنایی در سردخانه می بایست به اندازه کافی بوده تا از بروز حوادث هنگام بارگیری و تخلیه جلوگیری شود. در سردخانه ها معمولاً باید از چراغ های با درجه حفاظتی متناسب با رطوبت و دمای سردخانه استفاده شود و بهتر است لامپ های LED یا کم مصرف که تولید گرمای کمتری دارند استفاده شود.

قیمت سردخانه زیر صفر

محاسبه قیمت سردخانه زیر صفر درجه به عوامل متعددی از جمله ابعاد و ظرفیت سردخانه، نوع مبرد، نوع سیستم برودتی و کمپرسورها، نوع عایق و درب سردخانه ای وابسته می باشد. برای خرید سردخانه زیر صفر ابتدا نیاز است تا یک برآورد قیمت دقیق از سردخانه داشته باشیم. مراحل تعیین قیمت سردخانه زیر صفر به شرح ذیل انجام شود.

  • بررسی نیاز و شرایط مشتری مانند: ظرفیت سردخانه، نوع محصول، موقعیت جغرافیایی سردخانه، امکانات و زیرساخت مورد نیاز و…
  • برآورد متراژ عایق سردخانه و ابعاد درب سردخانه
  • برآورد قدرت و نوع کمپرسور و اواپراتور سردخانه و کندانسور
  • سایزینگ و طراحی شیرآلات و کنترل آلات و تابلو برق سردخانه
  • برآورد هزینه های مونتاژ و عملیات اجرایی

محاسبه قیمت سردخانه های کوچک و متوسط به صورت حدودی و بطور سالیانه توسط شرکت برودت کار اطلس انجام می شود و در صفحه قیمت سردخانه قابل مشاهده می باشد.

جهت برآورد قیمت سردخانه زیر صفر و اخذ پیش فاکتور برای سردخانه های صنعتی و سردخانه آمونیاکی به دلیل پیچیدگی ملاحظات فنی و تعدد جایگشت نوع و برند تجهیزات امکان ارائه قیمت حدودی میسر نیست و لازم است هر طرح به صورت جداگانه جهت برآورد قیمت مورد کارشناسی قرار بگیرد. برای اطلاع از قیمت سردخانه زیر صفر با ما تماس بگیرید.

خدمات شرکت برودت کار اطلس برای احداث سردخانه زیر صفر

شرکت برودت کار اطلس با بیش از ۳۰ سال فعالیت به عنوان سازنده سردخانه زیر صفر آماده ارائه مناسب ترین راهکار بر اساس نیاز و بودجه شما می باشد. ما با تجربه اجرای پروژه های متعدد به صورت کلید تحویل (EPC) برای بسیاری از کارفرمایان دولتی و خصوصی می توانیم خدمات طراحی سردخانه زیر صفر، ساخت، اجرای سردخانه زیر صفر، آموزش بهره برداری و نگهداری و خدمات پس از فروش سردخانه زیر صفری را به مشتریان محترم به بهترین نحو عرضه کنیم.

سخن پایانی در مورد سردخانه زیر صفر

در نتیجه، سردخانه زیر صفر نقش بسیار مهم و محوری در صنایع امروز و نیازهای مدرن ما دارد. در این مطلب به معرفی تجهیزات سردخانه زیر صفر و به اهمیت سردخانه زیر صفر در حفظ طیف متنوعی از محصولات، از غذاهای فاسد شدنی گرفته تا داروهای حساس به دما، پرداختیم. تأثیر عواملی مانند ظرفیت، مرغوبیت و نوع را بر قیمت گذاری مشخص کردیم و بر تعهد خود به ارائه راه حل های با کیفیت بالا و با نرخ های رقابتی تأکید کردیم. در برودت کار اطلس ما نه تنها به ارائه راهکارهای پیشرفته در سردخانه زیر صفر، بلکه به اطمینان از مقرون به صرفه بودن، افتخار می کنیم.

 بله، اما عمدتاً برای انجماد محصولات از امکانات خاصی مانند تونل های انجماد یا دستگاه های انجماد سریع تک به تک (IQF) استفاده می‌شود. هر چقدر محصول در زمان کمتری منجمد شود کیفیت بافت سلولی بیشتر حفظ خواهد شد و در نهایت محصول با کیفیت مطلوب تری خواهیم داشت. انجماد محصول در سردخانه زیر صفر بسیار کند اتفاق می افتد و با تشکیل کریستال های بزرگ یخ روی محصول همراه است که باعث پارگی بافت سلولی محصول و افت شدید کیفیت آن می گردد. سیستم های انجماد قادرند محصول را در عرض چند دقیقه تا چند ساعت منجمد کنند در حالیکه انجماد محصول در سردخانه زیر صفر ممکن است تا چندین روز به طول بیانجامد.

مطالب مرتبط

سردخانه زیر صفر