سردخانه بالای صفر چیست؟

سردخانه بالای صفر (Cold Store Above Zero) عبارت است از فضایی عایق شده که برای نگهداری محصولات در دماهای بین ۰ تا ۱۵+ درجه سانتیگراد معادل ۳۲ تا ۵۹ درجه فارنهایت استفاده می شود. طیف گسترده ای از محصولات در سردخانه بالای صفر قابل نگهداری هستند به همین دلیل معمولاً سردخانه بالا صفر بیشتر از سردخانه زیر صفر مورد استفاده قرار می گیرد.

نگهداری از مواد غذایی یکی از اصلی ترین کاربردهای صنعت تبرید است. سرمایش و انجماد مواد غذایی به شکل مؤثری فعالیت میکروارگانیسم ها و آنزیم های موجود در محصولات را کاهش داده و باعث تأخیر در فساد آنها می شود. علاوه بر این با کریستالیزه شدن آب، میزان آب مایع در محصول را کاهش داده و رشد میکروبی را مهار می کند. بیش از ۸۰ درصد محصولات در سردخانه بالای صفر نگهداری می شوند در سردخانه بالا صفر محصولاتی مانند: انواع میوه جات، سبزیجات، صیفی جات، خشکبار، لبنیات، سس ها، نوشیدنی ها، داروها و واکسن  و… نگهداری می شوند.

اصطلاحاً به سردخانه هایی که در آن دمای نگهداری محصولات بالاتر از صفر درجه سانتیگراد باشد، سردخانه بالای صفر گفته می شود. سردخانه بالای صفر برای نگهداری میوه جات و سبزیجات و برخی دارو ها و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد و اهمیت سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفری به عنوان یکی از ضروری ترین تشکیلات برای صنایعی است که به تبرید متکی هستند. حتی محصولاتی که باید در سردخانه زیر صفر نگهداری شوند نیز در مقاطعی از پروسه تولید نیازمند سردخانه های بالا صفری هستند. مثلاً در مواقعی که نیاز به دیفراست (یخ زدایی) محصول باشد باید پروسه دیفراست در سردخانه بالای صفر انجام شود. همچنین پیش سردکن ها که وظیفه حذف حرارت میدانی و اولیه محصولات را دارند یک نوع سردخانه بالای صفری هستند.

سردخانه بالای صفر برای صنایعی که با اقلام فاسد شدنی سروکار دارند که برای حفظ کیفیت، تازگی و ماندگاری آنها نیاز به کنترل دما می باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. این صنایع شامل بخش‌هایی مانند کشاورزی، فرآوری مواد غذایی، داروسازی و برخی صنایع تولیدی دیگر می باشد.

اهمیت سردخانه بالای صفر در کشاورزی و باغداری

در حوزه کشاورزی و باغداری، سردخانه های بالای صفری نقش حیاتی در حفظ محصولات تازه ایفا می کنند. میوه جات، سبزیجات، صیفی جات، فرنگی جات، گل ها و بذر گیاهان جهت ماندگاری و حفظ سلامت و کیفیت به محدوده دمایی خاصی نیاز دارند. سردخانه بالای صفر با ایجاد یک شرایط بهینه برای کاهش سرعت فرآیندهای رسیدن طبیعی و پوسیدگی از محصولات نگهداری می کند.

پیش سرد کردن برخی محصولات مانند میوه جات در سردخانه بالا صفر بلافاصله پس از چیده شدن باعث حفظ کیفیت و افزایش عمر مفید محصول می گردد. همچنین یکی دیگر از مزایای نگهداری محصولات در سردخانه بالای صفر می تواند ابزاری بسیار کاربردی برای باغداران و کشاورزان از جهت تنظیم عرضه و تقاضای بازار باشد.

اهمیت سردخانه بالای صفر در صنایع لبنی و نوشیدنی

صنایعی که با محصولات لبنی و نوشیدنی‌ها سروکار دارند، برای حفظ کیفیت و سلامت محصولات خود به سردخانه‌های بالای صفر متکی هستند. به عنوان مثال، محصولات لبنی مانند پنیر، ماست و برخی نوشیدنی‌ها برای حفظ تازگی و جلوگیری از فساد، بدون نیاز به یخ زدن، نیاز به نگهداری در دماهای بالای صفر را دارند. برای مطالعه بیشتر در این مورد به سردخانه لبنیات رجوع فرمایید.

اهمیت سردخانه بالای صفر در صنایع داروسازی

سردخانه دارو (معمولاً ۸ تا ۴ درجه سانتیگراد) یکی دیگر از مهمترین کاربردهای سردخانه های بالای صفر می باشد که جهت حفظ کیفیت و اثربخشی دارو های حساس به دما مورد استفاده قرار می گیرد. سردخانه هایی که برای نگهداری دارو استفاده می شوند باید حتماً دارای یک یونیت مجزا به صورت رزرو برای مواقع اضطراری باشد. همچنین ممکن است داخل این سردخانه ها دارای الزامات بهداشتی خاصی باشد.

چه محصولاتی را در سردخانه بالای صفر می توان نگهداری کرد؟

محصولات بسیار متنوعی از میوه جات و لبنیات و دارو گرفته تا برخی مواد شیمیایی را می توان در سردخانه بالای صفر نگهداری کرد. در ادامه سعی کرده ایم مهمترین محصولاتی را که باید در سردخانه بالای صفری نگهداری شوند معرفی کنیم. همچنین می توانید برای کسب اطلاع از دما و رطوبت مناسب برای نگهداری محصولات به صفحه دمای نگهداری سردخانه مراجعه کنید.

انواع سردخانه بالای صفر

سردخانه بالای صفر محصولات تازه

 نگهداری میوه جات، سبزیجات و گل و گیاهان تازه در سردخانه باعث می شود عمر مفید آنها افزایش یابد. این اقلام به دمای کنترل شده کمی بالاتر از صفر درجه سانتیگراد برای کندتر شدن فرآیندهای رسیدن و فساد نیاز دارند. از آووکادو گرفته تا سبزیجات برگدار، برای حفظ بافت و طعم و طراوت لازم برای عرضه در بازار و همچنین حفظ ارزش غذایی نیازمند نگهداری در سردخانه بالای صفر هستند.

سردخانه بالای صفر لبنیات و فرآورده های لبنی

 محصولاتی مانند خامه، پنیر و ماست برای جلوگیری از فساد باید در سردخانه بالای صفر نگهداری شوند. دماهای حدود ۱+ تا ۴+ درجه سانتیگراد برای حفظ طراوت و کیفیت لبنیات ضروری است و باعث حفظ طعم و قوام آنها نیز می شود.

سردخانه بالای صفر داروها و واکسن ها

 داروها، کیت های پزشکی و برخی واکسن های خاص برای حفظ سلامت و اثربخشی باید دماهای حدود ۴+ تا ۸+ درجه سانتیگراد نگهداری شوند که به آنها اصطلاحاً داروهای یخچالی نیز گفته می شود. اما داروهای یخچالی نباید منجمد شوند چون ممکن است در عملکرد آنها تأثیر منفی بگذارد.

 سردخانه بالای صفر زباله یا ضایعات

در مجتمع های ورزشی، دانشگاه ها و رستوران ها مدیریت ضایعات بسیار مهم است. استفاده از سردخانه بالای صفر برای نگهداری این مواد تا زمان حمل آنها به خارج از مجموعه باعث عدم انتشار بوی نا مطلوب و البته کاهش رشد باکتریایی در محیط می گردد. برای برخی از رستوران های بزرگ و مجموعه های مذکور داشتن سردخانه بالای صفر از نظر اداره بهداشت ضروری می باشد.

سردخانه بالای صفر مواد حساس دما در صنعت

 در صنایع اقلامی مانند خنک کردن باتری هنگام تولید، مواد شیمیایی خاص، نیمه هادی ها، یا مواد مورد استفاده در آزمایشگاه ‌های تحقیقاتی ممکن است نیاز به سرمایش کنترل‌شده و بدون انجماد داشته باشند. سردخانه بالای صفر می تواند برای این موارد نیز گزینه مناسب و دقیقی باشد که با استفاده از آن می توان کنترل بهینه و مؤثر دما محقق شود.

بنابراین سردخانه بالای صفر برای مقاصد و اهداف متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد تا از اقلام مختلف فاسد شدنی و حساسی که نیاز به دمای کنترل شده دارند به خوبی نگهداری کند. از حفظ تازگی محصولات گرفته تا حفظ قدرت و اثربخشی داروها و مدیریت ضایعات در فضاهای تجاری، این راه‌حل‌ ذخیره‌سازی نقش مهمی در تضمین یکپارچگی، کیفیت و ایمنی بسیاری از محصولات و مواد ضروری برای صنایع مختلف و عملیات روزمره دارد.

سردخانه بالای صفر محیطی کنترل شده است که در دمای بالاتر از نقطه انجماد، معمولاً بین ۱+ تا ۱۰+ درجه سانتیگراد (۳۴ تا ۵۰ درجه فارنهایت) نگهداری می شود. سردخانه بالاصفر برای اهداف مختلف از قبیل نگهداری کالاهای فاسد شدنی مانند میوه‌ها، سبزیجات یا داروهایی که برای ماندگاری و حفظ کیفیت نیاز به دمای پایین و بدون انجماد دارند، به کار گرفته می‌شود.

تجهیزات سردخانه بالای صفر

برای ساخت سردخانه بالای صفر به دو دسته تجهیزات برودتی و تجهیزات جانبی نیاز است. در ادامه به تشریح کامل تجهیزات مورد نیاز برای یک سردخانه بالای صفر خواهیم پرداخت.

تجهیزات برودتی سردخانه بالای صفر

تجهیزات اصلی برای ساخت سردخانه بالای صفر عمدتاً از تجهیزات برودتی شامل : کمپرسور، مبدل های حرارتی، تابلو برق و کنترل، پانل های عایق، درب سردخانه و از این قبیل می باشد.

 کمپرسور سردخانه بالای صفر

کمپرسور عضو اصلی یک سیکل سرمایش است که می تواند از انواع مختلفی شامل : هرمتیک، سمی هرمتیک و اوپن تایپ باشد. انتخاب نوع و قدرت کمپرسور معمولاً توسط کارشناس با توجه به ظرفیت سردخانه، شرایط برق در دسترس و… تعیین می گردد.

کمپرسور های برودتی معمولاً در دامنه های دمایی مختلف کار می کنند البته بعضی از آنها اصطلاحاً در دامنه میانی یا Mid-range کار می کنند. بدین معنی که توانایی کارکرد در دمای بالای صفر و زیر صفر را دارا هستند.

کندانسور و اواپراتور سردخانه بالای صفر

کندانسور و اواپراتور مبدل های حرارتی سردخانه هستند که اواپراتور گرمای محصولات و فضای سردخانه را جذب می کند و کندانسور این گرما و گرمای موتور را به محیط دفع می کند. این تجهیزات براساس نوع محصول سردخانه، ظرفیت سردخانه، نوع مبرد و نوع دیفراست برای هر واحد سردخانه انتخاب می گردند.

در سردخانه های صنعتی معمولاً کندانسور و اواپراتور سردخانه به صورت سفارشی برای آن پروژه طراحی و تولید می گردد اما در سردخانه های کوچک و تجاری سایز های استاندارد موجود می باشد. مبدل های حرارتی می توانند از انواع وزشی (هوا خنک)، پوسته و لوله (آب خنک) و از نوع پلیتی باشند.

تابلو برق سردخانه بالای صفر

تابلو برق سردخانه وظیفه توزیع برق به اجزای الکتریکی مانند موتور یا کمپرسور، فن ها و … دارد. تمامی مصرف کنندگان به شکل مجزا دارای کلید حرارتی یا بیمتال هستند تا در صورت تجاوز از آمپر مجاز قطع شوند. تابلو برق سردخانه بالا صفر همچنین وظیفه کنترل عملکرد تجهیزات را بر عهده دارد.

پانل سردخانه بالای صفر و درب

برای ساخت سردخانه های بالای صفر معمولاً از ساندویچ پانل های پلی یورتان تزریقی با دانسیته ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت ۱۰ سانتیمتر استفاده می شود. درب سردخانه هم از جنس پلی یورتان با همان مشخصات بوده و در دو حالت لولایی و کشویی یا ریلی قابل سفارش هستند.

تجهیزات جانبی سردخانه بالای صفر

رطوبت زن یا رطوبت گیر سردخانه بالای صفر

برای نگهداری برخی از محصولات که رطوبت نگهداری مهم است باید در صورت نیاز از دستگاه های رطوبت زن یا رطوبت گیر استفاده کرد. اطمینان از دستیابی به میزان رطوبت مطلوب از عوامل مهم در نگهداری محصولات در سردخانه بالای صفر محسوب می شود.

پالت تراک یا لیفتراک سردخانه بالای صفر

استفاده از ماشین آلات متناسب با حجم بار برای عملیات ذخیره سازی کارآمد ضروری هستند. این وسایل حمل و نقل کالا را در سردخانه تسهیل می کنند و به بارگیری و تخلیه پالت ها یا کانتینرها کمک می کنند. در سردخانه های کوچکتر ممکن است بارچینی به صورت دستی انجام شود، در سردخانه های متوسط می توان از پالت تراک استفاده کرد، اما در سردخانه های صنعتی استفاده از لیفتراک برای بارچینی در ارتفاع امری اجتناب ناپذیر است.

قفسه بندی یا باکس پالت سردخانه بالای صفر

طراحی یک سیستم قفسه بندی، فضای ذخیره داخل سردخانه را بهینه می کند و امکان ذخیره سازی سازمان یافته و کارآمد محصولات مختلف را فراهم می کند. برای این منظور معمولاً از باکس پالت استفاده می شود البته انواع پیشرفته تر قفسه بندی نیز وجود دارد که ممکن است قیمت بیشتری نیز داشته باشد.

سیستم های نظارتی و مانیتورینگ

نظارت بر دما و هشدارها توسط سنسورها و سیستم‌های مانیتورینگ به طور مداوم ردیابی می‌شود و در صورت انحراف دما از محدوده تعیین‌شده، به اشخاص مسئول هشدار می دهد تا از اقدام سریع برای حفظ سلامت محصول اطمینان حاصل کرده و در صدد رفع مشکل برآیند.

روشنایی سردخانه بالای صفر

روشنایی در سردخانه می بایست به اندازه کافی بوده تا از بروز حوادث هنگام بارگیری و تخلیه جلوگیری شود. در سردخانه ها معمولاً باید از چراغ های با درجه حفاظتی متناسب با رطوبت و دمای سردخانه استفاده شود و بهتر است لامپ های LED یا کم مصرف که تولید گرمای کمتری دارند استفاده شود.

قیمت سردخانه بالای صفر

محاسبه قیمت سردخانه بالای صفر درجه به عوامل متعددی از جمله ابعاد و ظرفیت سردخانه، نوع مبرد، نوع سیستم برودتی و کمپرسورها، نوع عایق و درب سردخانه ای وابسته می باشد. برای برآورد قیمت دقیق یک سردخانه نیاز است مراحل تعیین قیمت سردخانه به شرح ذیل انجام شود.

  • بررسی نیاز و شرایط مشتری مانند: ظرفیت سردخانه، نوع محصول، موقعیت جغرافیایی سردخانه، امکانات و زیرساخت مورد نیاز و…
  • برآورد متراژ عایق سردخانه و ابعاد درب سردخانه
  • برآورد قدرت و نوع کمپرسور و اواپراتور سردخانه و کندانسور
  • سایزینگ و طراحی شیرآلات و کنترل آلات و تابلو برق سردخانه
  • برآورد هزینه های مونتاژ و عملیات اجرایی

محاسبه قیمت سردخانه های کوچک و متوسط به صورت حدودی و بطور سالیانه توسط شرکت برودت کار اطلس انجام می شود و در صفحه قیمت سردخانه قابل مشاهده می باشد. جهت برآورد قیمت و اخذ پیش فاکتور برای سردخانه های صنعتی و سردخانه آمونیاکی به دلیل پیچیدگی ملاحظات فنی و تعدد جایگشت نوع و برند تجهیزات امکان ارائه قیمت حدودی میسر نیست و لازم است هر طرح به صورت جداگانه جهت برآورد قیمت مورد کارشناسی قرار بگیرد. برای اطلاع از قیمت سردخانه صنعتی با ما تماس بگیرید.

support-last

قصد خرید محصولات برودتی را دارید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

سخن پایانی

شرکت برودت کار اطلس با بیش از ۳۰ سال فعالیت به عنوان سازنده سردخانه بالای صفر آماده ارائه مناسب ترین راهکار بر اساس نیاز و بودجه شما می باشد. ما با تجربه اجرای پروژه های متعدد به صورت کلید تحویل (EPC) برای بسیاری از کارفرمایان دولتی و خصوصی می توانیم خدمات طراحی، ساخت، اجراء، آموزش بهره برداری و نگهداری و خدمات پس از فروش سردخانه های بالای صفری را به مشتریان محترم به بهترین نحو عرضه کنیم.

سردخانه های تجاری عمدتاً برای مصارف کسب‌ و کارهای خرده‌فروشی و محدود مورد استفاده قرار می گیرند اما سردخانه صنعتی برای نیازهای بزرگتر و صنایع تولیدی و تبدیلی ساخته می شوند.

بله، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به ساخت سردخانه های صنعتی با ظرفیت های بالا می کنند و ظرفیت مازاد نیاز کسب و کار خود را به شکل حق العمل کاری در مدتی معلوم اجاره می دهند. بنابراین امکان اجاره سردخانه را برای نیازهای موقت یا فصلی فراهم می نمایند.

بله، برخی از سردخانه‌ها از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع بهتر است با شرکت های فعال در این زمینه در ارتباط باشید. برق مصرفی مورد نیاز سردخانه از نوع سه فاز می باشد و باید با توجه به موقعیت جغرافیایی محل ساخت سردخانه و بررسی های مهندسی بهترین راهکار استفاده از انرژهای تجدید پذیر یا پایدار اتخاذ شود.
 
 

مطالب مرتبط

سردخانه بالای صفر