دستورالعمل نگهداری از سردخانه چیست؟

برای کسب و کارهای مرتبط با صنایع غذایی و دارویی از استارت آپ های کوچک گرفته تا شرکت ها و صنایع با قدمت و اندازه بیشتر، بکار گیری یک سردخانه مطمئن جهت تولید و دپوی یک محصول با کیفیت و نکات نگهداری آن بخش مهم کار است. یک راهکار حرفه ای و بهداشتی جهت نگهداری سفارش های حجیم و حساس و همچنین منابع مازاد هستند. دستورالعمل نگهداری از سردخانه ها یکی از موارد ضروری برای افزایش عمر سردخانه هاست.

  • برای اطمینان از نگهداری کالا های شما در یک محیط استریل و شرایطی که محصولات را تازه تر و طولانی تر برای مصرف انسان حفظ می کند، برنامه ریزی و اجرای مجموعه ای از اقدامات، ضروری و اجتناب ناپذیر است.درصورتیکه برای کسب و کار خود از یک سردخانه استفاده می کنید با ما همراه باشید تا در ادامه دستورالعمل های نظافت و نگهداری سردخانه را برای شما تشریح کنیم.
دستورالعمل نگهداری سردخانه
دستورالعمل نگهداری سردخانه

نظافت سردخانه

وقتی صحبت از تولید و نگهداری غذا و دارو می باشد نظافت امری بسیار حیاتی است. سازماندهی برنامه نگهداری و نظافت سردخانه یک راه بسیار مؤثر جهت حفظ امنیت محصول برای توزیع و مصرف می باشد.

  • چگونه سردخانه را تمیز کنیم ؟

یکی از نکات نگه داری سردخانه شامل تمیز نگه داشتن کف و تمامی سطوح دیگر در تمامی مدت است. اصولاً نباید با کفش هایی که در محیط بیرون استفاده می شوند وارد سردخانه شد و افراد خاصی که اجازه دسترسی به سردخانه را دارند باید هنگام ورود از چکمه های ضد عفونی شده استفاده نمایند. برای تمیز کردن کف سردخانه می توانید از جارو برقی های صنعتی و تی حوله ای با آب گرم و مواد شوینده ملایم (دتول DETTOL رقیق شده در آب) استفاده کنید. همواره تمامی کثیفی ها مانند شیـرابه ها و تکه های محصول که روی زمین ریخته شده را فوراً تمیز کنید. این امر موجب جلوگیری از رشد باکتری و میکروارگانیسم ها در سردخانه می شود.

پس از نظافت باید تمامی سطوح سردخانه را کاملاً خشک کنید. رطوبت اضافی در سردخانه می تواند با تشکیل یخ روی اواپراتور باعث یک خطر امنیتی شود. همچنین خیس بودن کف سردخانه منجر به یخ زدگی و سُر خوردن افراد خواهد شد.

  • چند وقت یکبار باید روند نظافت سردخانه انجام شود؟

باید در نظر داشت درجه های متفاوتی از ضرورت برای اطمینان از دستیابی به امن ترین فضای ممکن در سردخانه وجود دارد. برخی از کارهای مربوط به چک لیست سردخانه باید روزانه انجام شوند، برخی دیگر هفتگی، ۱۵ روزه و ماهانه.

نظافت در سردخانه صنعتی
نظافت در سردخانه صنعتی

چک لیست روزانه نگهداری از سردخانه

  • تکه های محصول و شیرابه ها نشتی های حاصل از مواد را فوراً تمیز کنید
  • از انطباق دمای سردخانه با دمای نگهداری محصول خود اطمینان حاصل کنید.
  • از گردش هوای مناسب اطراف کندانسور اطمینان حاصل کنید. همچنین همواره سطح کویل و فین های کندانسور را تمیز نگه دارید.
  • کمپرسور را از نظر نشتی روغن بررسی کنید.
  • سطح مایع موجود در سیستم را از طریق سایت گلس روی خط مایع چک کنید.
  • اواپراتور (فن و کویلی که داخل سرخانه نصب می شود) را جهت جلوگیری از اجتماع یخ چک کنید. در صورتی که از پشت اواپراتور و از بین فین ها طرف دیگر دیده نمی شود لازم است عملیات دیفراست را اجرا کنید تا تمامی یخ روی سطح اواپراتور آب شود.

توجه : عدم اجرای دیفراستِ به موقع منجر به آسیب جدی به سیستم سردخانه می شود. در تصاویر زیر یخ زدگی اواپراتور به دلیل عدم اجرای دیفراست را مشاهده می کنید.

یخ زدگی

یخ زدگی اواپراتور در سردخانه صنعتی

چک لیست هفتگی نگهداری از سردخانه

  • نوار دور درب های سردخانه را تمیز کنید. همچنین بررسی کنید جایی از نوار درب دچار ساییدگی و پارگی نشده باشد.
  • با یک شوینده ملایم کاملاً تمامی سطوح، قفسه ها و کف سردخانه را تمیز کنید.
  • در صورت لزوم چیدمان محصولات را در آخر هر هفته مرتب کنید تا هم دسترسی به آن ها ساده باشد و هم بتوانید از گردش کامل هوا به دور محصول اطمینان حاصل کنید.
تمیز کردن نوار دور درب
نحوه تمیز کردن نوار دور درب ها

چک لیست ماهانه نگهداری از سردخانه

  • دمای سردخانه را از روی ترموستات کالیبره کنید.
  • اواپراتور و فین های آن را تمیز کنید. برای نگهداری دما در بازه مطلوب مهم است –
  • بدنه و فن های اواپراتور را حتی المکان تمیز کنید.
  • از کارکرد صحیح شیر ها و کنترل ها اطمینان حاصل کنید. ( شیر برقی، کنترل فشار روغن، کنترل فشار مکش و دهش )
  • از کارکرد و جهت پرتاب باد فن های اواپراتور ( همیشه به سمت جلو) اطمینان حاصل کنید.
  • صحت عملکرد عملیات دیفراست را چک کنید چون برای سیستم سردخانه بسیار حیاتی و ضروری است.
  • اطمینان حاصل کنید که کمپرسور صدای بلند و نا هنجاری نمی دهد. صدای کمپرسور رو با ماه های قبل مقایسه کنید.
تمیز کردن دستگاه های سردخانه
تمیز کردن دستگاه های سردخانه
 
  • چگونه از رشد قارچ ها در سردخانه جلوگیری کنیم؟

رشد قارچ ها به دلیل رطوبت موجود در هوای سردخانه ها امری معمول است. اگرچه رعایت با کیفیت بهداشت و استفاده از مواد شوینده ضد قارچ می تواند باعث حذف آن ها شود. بهترین روش برای مقابله با قارچ ها جلوگیری از رشد آن ها است.

وقتی هوای گرم بیرون به داخل سردخانه رسوخ می کند رطوبت موجود در هوا به دلیل دمای پایین سردخانه به صورت قطرات شبنم روی دیوارها و سایر سطوح ایجاد می شوند که شرایط مناسبی را برای رشد قارچ مهیا می کند. این اتفاق ممکن است به دلیل درست بسته نشدن درب سردخانه توسط پرسنل اتفاق بیفتد اما معمولاً درز ها و نوار دور درب های آسیب داده باعث این اتفاق می شوند. به همین جهت چک کردن مرتب آن ها در چک لیست توصیه شده است.

در زیر به چند نکته مهم جهت جلوگیری از رشد قارچ ها در سردخانه اشاره می کنیم :

  • نوار دور درب سردخانه را مرتب چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.
  • همیشه حتی الامکان محیط سردخانه را خشک نگه دارید.
  • از عدم وجود نشتی هوا مطمئن شوید و در صورت آسیب دیدن بدنه سردخانه آن را در اسرع وقت ترمیم کنید.
  • مواد غذایی که تاریخ مصرفشان گذشته است را سریعاً معدوم کنید تا از گسترش قارچ در سردخانه جلوگیری کنید.
  • همیشه مواد را در بسته بندی ها و لفاف مناسب در سردخانه نگهداری کنید.
  • حتی الامکان از چوب و کاغذ در سردخانه استفاده نکنید.

چگونه محصولات را با چیدمان صحیح و امن در سردخانه نگهداری کنیم؟

سردخانه را باید به نحوی چیدمان کرد که یافتن و چک کردن مواد داخل آن به سادگی صورت گیرد. تمامی مواد فاسد شدنی داخل سردخانه را هر روز چک کنید تا هدر رفت مواد با حداقل برسد. به هیچ وجه محصولات را در نزدیکی فن اواپراتور سردخانه قرار ندهید این موضوع باعث ایجاد مشکل در گردش هوای سرد و متقارن در سردخانه می شود. سردخانه را بیش از اندازه بارگیری نکنید این موضوع ممکن است باعث آسیب جدی به سیستم برودتی شود.

مراقب باشید درب سردخانه را برای مدت زیادی باز نگه ندارید چرا که منجر به افت دمای شدید سردخانه و فشار بیش از حد به سیستم برودتی خواهد شد. نگهداری محصولات در دماهای بالاتر از حد توصیه شده منجر ریسک قرار گرفتن محصول در معرض باکتری های مضر را به شدت افزایش می دهد.

تأمین گردش هوای مناسب برای کندانسینگ یونیت

گرمای داخل سردخانه و محصولات درون آن توسط کندانسینگ یونیت به محیط منتقل می شود تا همیشه سردخانه در دمای پیش بینی شده کار کند. بنابراین پیشنهاد اکید ما نصب کندانسینگ یونیت در فضای بیرونی می باشد. در بعضی موارد که به دلیل مشکلات جانمایی مجبور به نصب یونیت در فضای داخلی ساختمان هستیم باید توسط فن های اگزاست هوای گرم تولید شده توسط کندانسینگ یونیت به بیرون پمپ شده تا دمای محل نصب یونیت به دمای محیط برسد. در غیر اینصورت ممکن است یونیت متحمل خسارات زیادی گردد. حتماً باید دمای محل نصب کندانسینگ یونیت کنترل و مانیتور شود.

مطالب مرتبط

دستورالعمل نگهداری از سردخانه