نصب و راه اندازی انواع سردخانه صنعتی

نصب سردخانه و راه اندازی آن به شکل اصولی و استاندارد بسیار مهم است و باعث بهبود عملکرد، کارایی و ایمنی تأسیسات سردخانه می شود. در ادامه به اهمیت نصب و راه اندازی سردخانه و تأثیرات آن بر کسب و کار شما خواهیم پرداخت.

حفظ کیفیت محصول: سردخانه عمدتاً برای نگهداری محصولاتی مانند مواد غذایی، دارویی و کالاهای فاسد شدنی استفاده می شود. نصب و راه اندازی مناسب تجهیزات سردخانه تضمین می کند که محیط نگهداری سطح دما مطلوب را بخوبی حفظ می کند. این موضوع به نوبه خود به افزایش ماندگاری محصولات، کاهش فساد و حفظ کیفیت آنها کمک می کند.

جلوگیری از ضرر مالی: نصب و راه اندازی سردخانه به صورت غیر اصولی می تواند منجر به نوسانات دما، خرابی سیستم و کاهش راندمان انرژی شود. تداوم این مشکلات باعث خسارات مالی ناشی از فساد محصول، افزایش هزینه های انرژی و نیاز به تعمیرات مکرر خواهد گردید. نصب و راه اندازی صحیح و مهندسی این خطرات را کاهش می دهد و به شما در صرفه جویی در دراز مدت کمک می کند.

انطباق با مقررات: بسیاری از صنایع مانند دارو، دارای مقررات و استانداردهای سختگیرانه ای برای نگهداری اقلام در سردخانه هستند. طراحی مهندسی و نصب و راه اندازی سردخانه به شکل اصولی، تضمین می کند که تأسیسات سردخانه با این مقررات مطابقت دارد.

میزان بهره وری انرژی: تأسیسات سردخانه می تواند بسیار پر مصرف باشد. سیستم های ناکارآمد که دقیق مهندسی و نصب نشده اند، نه تنها باعث افزایش هزینه های عملیاتی می شوند، بلکه از نظر محیط زیستی نیز مخرب خواهند بود. نصب و راه‌اندازی سردخانه توسط افراد متخصص می‌تواند سیستم تبرید را بهینه کند، آن را از نظر انرژی کارآمدتر کرده و قبوض انرژی را کاهش دهد.

به حداقل رساندن زمان خرابی: عواقب خرابی در یک سردخانه می تواند فاجعه بار باشد. خرابی های مکرر در سردخانه علاوه بر تلفات کالا می تواند باعث اختلال در زنجیره تأمین شود. معمولاً سردخانه هایی که توسط مهندسین با تجربه طراحی شده و توسط تکنسین های مجرب نصب و راه اندازی گردند زمان خرابی بسیار کمتر خواهد بود.

ایمنی: ایمنی در تأسیسات سردخانه از اهمیت بالایی برخوردار است. در سردخانه علاوه بر اینکه ایمنی کالاهای درون آن حائز اهمیت است، مبحث ایمنی تأسیسات سردخانه از نظر الکتریکی و مکانیکی هم موضوعی بسیار مهم است. بکارگیری افراد متخصص، مجرب و متعهد در نصب و راه اندازی سردخانه به شما این اطمینان را می دهد که سردخانه شما ایمن بوده و احتمال وقوع حوادث ناشی از سهل انگاری بسیار ناچیز است.

قابلیت اطمینان طولانی مدت: تأسیسات سردخانه یک سرمایه گذاری قابل توجه است. نصب و راه اندازی مناسب تجهیزات سردخانه نه تنها عملکرد مطلوب در کوتاه مدت را تضمین می کند بلکه به قابلیت اطمینان طولانی مدت سیستم نیز کمک می کند. این به معنای خرابی کمتر، هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر و عمر عملیاتی بیشتر برای تجهیزات شما است.

به طور خلاصه، نصب و راه اندازی مهندسی و اصولی سردخانه صنعتی برای حفظ کیفیت محصول، اجتناب از ضررهای مالی، رعایت مقررات و ارتقای بهره وری انرژی و ایمنی بسیار مهم است.

support-last

قصد خرید محصولات برودتی را دارید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و یا فرم درخواست مشاوره را پر کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

مراحل نصب و راه اندازی سردخانه 

نصب و راه اندازی هر سردخانه دارای مراحل مختلفی است ممکن است برخی از سردخانه ها مراحل بیشتر یا کمتری برای نصب و راه اندازی نیاز داشته باشند اما به صورت کلی می توان اجرای سردخانه را به مراحل زیر تقسیم کرد.

نصب و راه اندازی سردخانه به مجموعه فعالیت‌های گفته می شود که توسط مهندسان و تکنسین‌های مجرب در جهت مونتاژ و پکیج کردن تجهیزات مختلف و ایجاد یک اتاق عایق شده جهت احداث سردخانه انجام می شود.

آماده سازی سایت 

پاکسازی و تسطیح

 پاکسازی و تسطیح محل اولین گام در آماده سازی محوطه برای ساخت و نصب سردخانه است. این مرحله شامل از بین بردن هر گونه مانع، نخاله و … می باشد. تسطیح زمین برای اطمینان از اینکه فونداسیون و کفسازی را می توان به طور دقیق انجام داد، ضروری است. درجه بندی و تسطیح مناسب نیز از مسائل زهکشی آب جلوگیری می کند و سطحی پایدار برای سازه سردخانه ایجاد می کند. آماده سازی محل بدین شکل زمینه را برای یک فونداسیون مستحکم فراهم می کند که برای پایداری و طول عمر کل تأسیسات سردخانه حیاتی است.

فونداسیون و کفسازی

 فونداسیون و کفسازی یکی از مهمترین و تأثیر گذارترین عوامل در کیفیت تأسیسات یک سردخانه را تعیین می کند. فونداسیون به عنوان پایه ای عمل می کند که کل سازه بر روی آن قرار می گیرد، بار را به طور یکنواخت توزیع می کند و از نشست یا مشکلات سازه ای در طول زمان جلوگیری می کند. کفسازی در سردخانه می بایست دارای چند ویژگی مهم باشد اول اینکه باید به گونه ای طراحی شود که ترافیک سنگین لیفتراک را تحمل کند و یک سطحی بهداشتی را فراهم کند. علاوه بر این مخصوصاً در سردخانه های زیر صفر و تونل های انجماد در کفسازی باید گربه رو اجرا شود تا از نشت رطوبت و ترک خوردن بتن کف جلوگیری شود. عایق بندی و آب بندی مناسب نیز برای حفظ سطح دمای مطلوب و جلوگیری از اتلاف انرژی بسیار مهم است. این جنبه های آماده سازی سایت، ستون فقرات یک مرکز سردخانه قابل اعتماد و کارآمد است.

نصب سیستم تبرید سردخانه

نصب سیستم تبرید یک مرحله اساسی در نصب و راه اندازی سردخانه است، زیرا به طور مستقیم بر توانایی تأسیسات برای حفظ درجه حرارت مطلوب تاثیر می گذارد. این مرحله خود شامل چندین مرحله کلیدی است که در ادامه به آن می پردازیم.

مونتاژ و نصب تجهیزات

سردخانه از اجزای مختلفی از جمله عایق یا بدنه سردخانه،کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیرآلات و سیستم های کنترل تشکیل شده است. این قطعات باید با مهارت و دقت و تجربه کافی نصب شوند تا به طور یکپارچه و هماهنگ با هم کار کنند. نصب ساندویچ پانل ها به عنوان عایق حرارتی اول شروع می شود. بعد از آماده شدن بدنه سردخانه سایر تجهیزات باید در محل خود مستقر و نصب شوند. برخی از تجهیزات مانند کمپرسور و کندانسور ممکن است نیاز به یک شاسی، فریم و یا فونداسیون برای استقرار مناسب داشته باشند.

لوله کشی و کابل کشی

 پس از قرارگیری تمام تجهیزات نوبت به لوله کشی های مورد نیاز برای گاز مبرد، آب و … انجام می شود. این لوله کشی می تواند از جنس مسی، فولادی و یا استنلس استیل باشد که بسته به نوع سیال انتخاب می شود. همچنین در این مسیرهای لوله کشی شیرآلات مختلفی از جمله شیر دستی، شیر برقی، شیر پایلوتی، شیر صافی، شیر یکطرفه و غیره قرار می گیرند. سپس باید بین تمامی تجهیزات الکتریکی کابل کشی شده و در یک تابلوی برق سر سیم بندی شود. کیفیت نحوه اجرای لوله کشی و کابل کشی بسیار مهم است. مسیرهای لوله کشی باید حداقل ممکن بوده و باید لوله در مقاطع مختلف دارای بست یا سدل باشد. همچنین کابل ها باید در یک مسیر معین به شکل منظم اجرا شوند و استفاده از سینی کابل یا داکت ضروری است.

 

تست و راه اندازی سردخانه

تست و راه اندازی مهم ترین و حساس ترین مرحله در ساخت سردخانه است. تست سیستم یک فرآیند چند جانبه می باشد که شامل: تست الکتریکال، تست و بازرسی جوشکاری، تست مکانیکال، تست تجهیزات ایمنی و آماده سازی برای راه اندازی می باشد. راه اندازی و بالانس کردن یا لول Level کردن سیکل تبرید گاهی اوقات می تواند چالش بر انگیز باشد. بنابراین بهتر است در هنگام راه اندازی از نیروی انسانی متخصص و با تجربه کافی بهره گرفته شود. درک فرآیندهایی که در زمان راه اندازی در یک سیستم برودتی رخ می دهد در بهبود راندمان و تنظیمات بسیار مؤثر است.

نگهداری از سردخانه پس از راه اندازی

سردخانه ها پس از راه اندازی نیازمند رسیدگی هستند. همواره لازم است برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم و البته کیفیت محصولات در سردخانه مجموعه ای از اقدامات اپراتوری و نگهداری توسط عوامل فنی انجام شود. در ادامه به برخی از مهمترین این اقدامات خواهیم پرداخت.

نظارت و کنترل دما

نظارت و کنترل دما در حفظ کیفیت و ایمنی محصولات ذخیره شده در سردخانه بسیار مهم است. کنترل دمای منظم تضمین می کند که محصولات در محدوده دمایی تعیین شده باقی می مانند و از فساد، رشد باکتری ها و سایر مشکلات کیفی جلوگیری می کند.

سیستم های مانیتورینگ دمای سردخانه

 نظارت دقیق و منظم دما معمولاً به سنسور های دمای پیشرفته و تجهیزات ثبت داده ها مانند ترموگراف متکی است. این دستگاه ها به طور مداوم سطوح دما را می سنجند و نتایج را به صورت آنلاین به اپراتور ها ارائه می نمایند.

تعمیر و نگهداری و سرویس سردخانه

 نگهداری و سرویس دهی منظم برای کارکرد روتین و کارآمد یک سردخانه بسیار مهم است. این اقدامات به جلوگیری از خرابی های غیرمنتظره کمک می کند و علاوه بر کاهش زمان خرابی باعث افزایش طول عمر تجهیزات نیز می گردند.

بازرسی های برنامه ریزی شده یکی دیگر از اقدامات مهم در این راستا می باشد. اپراتو ها باید به صورت روزانه تمامی تجهیزات اصلی سردخانه را بررسی کرده و در صورت مشاهده کارکرد نا درست یا صدای غیر عادی در صدد رفع مشکل برآیند.

رعایت نظافت و بهداشت در فضای داخل سردخانه و البته موتورخانه نیز امری مهم است که باید همواره به آن توجه گردد. به ویژه در صنایعی مانند نگهداری مواد غذایی تمیز کردن منظم به جلوگیری از شیوع آلودگی و کاهش اتلاف محصولات کمک کرده و ایمنی محصولات ذخیره شده را تضمین می کند.

دستیابی و حفظ بهره وری انرژی در سطوح بالا مستلزم نگهداری اصولی تجهیزات سردخانه می باشد. این اقدامات شامل تمیز کردن کویل‌ها، تعویض فیلترها، نشت یابی و اطمینان از اینکه همه اجزا در بهترین حالت خود کار می‌کنند، می باشد. هنگامی که مشکلاتی در طول نگهداری شناسایی می شوند، تعمیرات یا ارتقاء به موقع برای جلوگیری از مشکلات گسترده تر ضروری است. رعایت دستورالعمل های نگهداری ارائه شده توسط شرکت سازندهی تواند تضمین کند که تاسیسات همواره استانداردهای ایمنی و الزامات نظارتی را برآورده می کند.

با تمرکز بر نظارت و کنترل دما و اجرای یک برنامه نگهداری و سرویس جامع، یک تأسیسات سردخانه می‌تواند در اوج راندمان کار کند و کیفیت و ایمنی محصول را تضمین کند و در عین حال خطرات عملیاتی و مصرف انرژی را به حداقل برساند. این جنبه ها برای موفقیت بلندمدت صاحبان کسب و کار و رضایت مشتریان حائز اهمیت هستند.

در شرکت برودت کار اطلس ما صرفاً خدمات نصب و راه اندازی سردخانه ارائه نمی دهیم بلکه می کوشیم با تخصص خود برای کسب و کارها بستری برای موفقیت و ارائه محصولات با کیفیت فراهم کنیم.

هزینه نصب و راه اندازی سردخانه

هزینه نصب و راه اندازی سردخانه به عواملی نظیر ظرفیت و دمای کارکرد سردخانه، محل نصب و میزان پیچیدگی فرآیند نصب تعیین می شود. معمولاً هزینه راه اندازی سردخانه برای هر سردخانه به صورت اختصاصی برآورد می شود.

برای اجرا و راه اندازی سردخانه های صنعتی که بسیار بزرگتر از یک سردخانه کوچک تجاری هستند بطور میانگین چندین ماه زمان لازم است. همچنین برای ساخت سردخانه های با ظرفیت بالا باید یک کارگاه برای نصب و ساخت سردخانه تجهیز شود که تکنسین ها و مهندسان مکانیک و برق و عمران با هم در این فرآیند همکاری خواهند کرد.

پیچیدگی فرآیند نصب یکی دیگر از عواملی است که بر قیمت نصب سردخانه تأثیر می گذارد. مثلاً قیمت راه اندازی سردخانه های با دمای متفاوت و فرآیند های پیش سرد سازی و انجماد بیشتر از سردخانه هایی می باشد که صرفاً در یک دما کار می کنند.

سخن پایانی

برودت کار اطلس یک شرکت پیشرو در صنعت تبرید است که به دلیل برتری خود در خدمات نصب و راه اندازی سردخانه صنعتی شناخته شده است. با تعهد قوی به نوآوری، قابلیت اطمینان و رضایت مشتریانمان ما در ایجاد راه کارهای تبرید مناسب که مطابق با بالاترین استانداردهای صنعت هستند، تخصص داریم. تیم مجرب ما می تواند کیفیت و کارایی سردخانه شما را از مرحله مشاوره، طراحی، نصب و راه اندازی تا نگهداری مداوم به خوبی به عهده بگیرد.

زمان لازم برای ساخت و نصب و راه اندازی سردخانه با ظرفیت سردخانه نسبت مستقیم دارد. بدین معنی که هر چه سردخانه ظرفیت نگهداری محصولات بیشتری داشته باشد برای نصب و راه اندازی آن به زمان بیشتری نیاز است. مثلاً ساخت یک سردخانه ۳۰ تنی معمولاً بین ۱۵ تا ۲۰ روز زمان میبرد ولی برای ساخت یک سردخانه ۱۰۰۰۰ تنی تا ۶ ماه و یا حتی بیشتر زمان لازم است. گاهی در ساخت سردخانه های صنعتی نیاز به تجهیزات خاص یا با توان بالا و یا در مقادیر زیاد می باشد که فرآیند ساخت یا واردات آنها می تواند تا ماه ها به طول بیانجامد و پروسه ساخت و نصب و راه اندازی سردخانه را به تعویق بیندازد. البته شرکت برودت کار اطلس تا کنون با اتخاذ یک رویکرد مهندسی به پروژه توانسته است در پروژه های پیشین خود با تهیه یک جدول زمانبندی واقع بینانه و انجام موازی کارها تا حد چشمگیری زمان ساخت و نصب و راه اندازی سردخانه را بدون به خطر انداختن ایمنی کاهش دهد.

هزینه های نصب و راه اندازی سردخانه عرفاً درصدی از مبلغ تجهیزات مورد نیاز ساخت سردخانه می باشد. این درصد در سردخانه های کوچکتر ممکن است تا ۲۰ درصد هم برسد ولی در سردخانه های بزرگتر حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مبلغ تجهیزات می باشد.

سردخانه تجاری یا سردخانه های کوچکتر نیاز به برق کمتری دارند. مثلاً ساخت یک سردخانه ۵ تنی بالای صفری با برق تکفاز نیز میسر است ولی در ظرفیت های بالاتر مثلاً سردخانه ۳۰ تنی باید حتماً برق سه فاز در دسترس باشد. دامنه مصرف برق سردخانه های کوچک بین ۳ تا ۴۰ آمپر می باشد

جواب این سوال قطعاً بله است. تمامی تجهیزات و خود سردخانه باید از تابش و بارش مستقیم در امان باشند بنابراین هم نیاز به یک سقف ضد آب روی سقف سردخانه می باشد و هم نیاز به یک سایبان جهت کندانسینگ یونیت که در فضای آزاد نصب می شود.

مطالب مرتبط

نصب و راه اندازی سردخانه